Oct 31, 2013

RUMAH IDAMAN : hiasan dinding ruang makan

Salam semuanya.........


Ingat tak kc p IKEA tu ari terbeli...
ter lasangat kannnn...alaa yang kc cerita nak letak sesuatu kat area dining room kc tuh. nak kasi mood makan sampai kononnya. klu tak letak pon memang kuat makan..apa kes ko kc..ahah
ingat tak??? (link) klik situ kalau nak baca.
Tapi deco nya tak la sehebat mana pon.
kc tak berapa terror bab deco nih..sikit2 boleh la..
lagi pon tak berapa nak rajin dan tak berapa nak ada masa..
ALASAN!!! ko kc banyak benau.

Kan dining area kc cat kaler merah kan??
So gabungan hitam dan putih sangat lah padan
Kalau nak letak kaler lain2 pon takda masalah...
tapi kami mengekalkan konsep hitam putih merah di dapur sebagai warna utama.
Coklat sikit2 sebagai penyeri kononnya lah kan....




KC beli 9 keping
dan susunkan segiempat tepat cam tuh jek..
Nanti bila dah boring kc ubah kedudukan dia.
Selang2 hitam putih jek..
Macam dam aji jek rupa dia.
Tak guna paku pon untuk tampal dia.
Nanti kc kongsi gam apa yang kc guna untuk tampal frem nih..
Sangat kuat...


Taraaaaaaaaa....
Rupa dari jauh cam nih la....
Kalau ada rezeki nak tambah kapet plak kat bawah meja tuh
Time makan kemain sejuk lagi kaki..
Kapet yang kc pilih nanti insyaallah nak kaler dalam group warna yang sama gak la..
Ada jugak tikar buluh tuh..tapi tak mo la letak sini...
Biar jek togel gitu..
Nanti ada rezeki kita sopping kapet lak okehhh.......


TQ sebab sudi baca....
Jumpe nanti okeh.. till then bye!!


L.O.V.E : merah itu aku!!

Oct 29, 2013

SI MANIS : Birthday celebration @School

Salam semuanya..............


Time sebelom birthday si manis tempohari, teacher sekolah si manis ada kasi tau soh bawak kek untuk sambut besday dia kat sekolah.. teacher cakap.."akak bertuah sebab 28/10 nih ada 3 orang budak sambut sekali..so tak payah bawak kek banyak2..bawak 2kg jek dah cukup"  amboimakkkk 2kg tu tak banyak...kalau yang sambut besday sorang2 tuh entah berapa kg la mak pak diaorang kena sediakan...ahahahhah..ketawa kc sorang2.



Senyummm.............
4 tahun dah buah hati kc..tahun lepas kc ada buat birthday celeb dak cik  nih kat rumah..tapi tahun nih kita sambut kat sekolah jek ekk sayang...



4 years old kid...
En En.... si manis yang cakap nama nih..nama penuh Teh Hui En
comel betol kan dia nih....nak gigit2 rasa..........gerammmm..
Comel kit kek dia nih...lembu ko comel macam tuan yang empunya nya.....




6 years old ked..
Po Jun Lin kek dia bukan main beso lagi no 6 tuh. siap ada moto2 lagi atas tuh...geram jekkkk..hihih


KC sempat jugak menjengah sekolah si manis untuk sama2 meraikan birthday budak2 nih.
kalautak datang tak pe jek..tapi tak sampai hati kc mak2 budak lain suma ada..takkan la si manis takde wakil lak..abahnya kerja memang tak dapat la nak balik..so kc wajib jengah untuk kasi moral support kat dak cik nih.

Waktu nih sebenarnya kc sepatutnya mengajar kursus pendek pembinaan blogspot kat ofis. kursus untuk budak2 sekolah sempena diaorang dah abis PMR. dari pagi kc dah meleleh2 air mata. serba salah nak ngajar kelas dengan nak p harijadi si manis lagi. nasib baik kc ada kawan2 yang sangat prihatin. tolong gantikan kc temakasih banyak untuk azi, anuar, ustaz safuan sebab sama2 mengajar kursus tuh. jasa korang tidak ternilai..sob..sob..sob..


Si comel en.en nih selalu sangat si manis sebut nama dia kat rumah. dia selalu puji budak nih comel..dia panggil beby comel. patut la..menag comel pon..si manis dengan en en ni sebaya la kot kan? tapi saizz..mak aiiii...ada sikit berbeza..ahahahah...





Tengok si manis bergembira dengan kawan2 dia kat sekolah, kc tahu kc masih boleh sekolahkan si manis kat sini tahun depan. dah bayo yuran tahun depan dah pon...bangun pagi langsung takde masalah. cumanya si manis nih kuat tido. kalau cuti jejak kol 11 dia boleh tido (macam babah dia) ahahahahah.

Untuk bab kerohanian pulak kc kena fikirkan sesuatu untuk si manis macam antar mengaji, elajar solat, doa2 dan sebagainya. kc akan hantar si manis mengaji pulak dalam tahun depan camtuh. 4 tahun dia dah sepatutnya kenal Alif Baa Ta semua tuh. Bukan setakat ABC jek. Dua2 kena seimbang.

Dah dulu ek kali nih..
terima kasih sebab sudi baca..
nanti jumpe lagi... bye


L.O.V.E : mama juga gembira bila anak mama gembira.

Oct 28, 2013

SI MANIS :: Happy 4th birthday sayang.............Puisi ini untuk Kamu...

Salam....

Sebak meniti di dada...
Alhamdulillah 28/10/2013 genap si manis usia 4tahun...
4 tahun kc dan suami membesarkan menggunakan kudrat yang ada..
Kasih sayang kc dan babahnya tak pernah kurang..bertambah makin ada...
Alhamdulillah Tuhan kau kurniakan satu anugerah yang tak ternilai harganya..satu2 nya hadiah yang paling bermakna dalam hidup kami suami isteri.

Semuanya mama abadikan di sini.....
Kasih mama untuk nur part #1
Kasih mama untuk nur part #2
Kasih mama untuk nur part #3


28 OKtober 2009
6.02petang
Hospital Pakar Sultanah Fatimah Muar...

Seorang bayi perempuan yang sangat cantik seberat 2.83kg selamat dilahirkan ke dunia...
Sepasang suami isteri menangis gembira....

Selamat ulang tahun ke4 sayang...
Mungkin mama dan baba bukan orang tua yang terbaik....
tapi kamu akan menjadikan mama dan babah mencuba jadi yang terbaik...

Doa mama pada kamu tak pernah padam...
tak akan pernah surut...
Mama akan sentiasa menjaga kamu....melindungi kamu...bersama dengan kamu....jika Allah masih mengizinkan...Jangan pernah rasa mama tiada di sisi kamu..walau waktu itu jasad memisahkan kita...mama sentiasa memohon pada yang Esa untuk memanjangkan usia mama dan babah untuk melihat kamu bahagia. Mama bahagia membesarkan kamu...tulus!!

Doa mama pada Allah agar...
Anak mama sentiasa sihat..
dilindungi dari segala kecelakaan...
dilindungi dari segala bahaya...
Jadi anak yang solehah ya sayang....
Anak mama sentiasa beroleh bahagia di dunia dan Akhirat...
Amin ya Rabbal Alamin....



L.O.V.E : menyakiti si manis sperti kau menyakiti KAKAKCHINTA!!!!!!



Oct 25, 2013

MERAH ANG..ANG KATAKAU!!!!!

Salam blogger.........

Salam Jumaat..
Ya..Jumaat nama bapak saya..dan saya rindu beliau saat ini.. Al-Fatihah...

Ni ari kc berpeluang join kursus kat opis..kursus membuat banner menggunakan adobe photoshop. apa lagi terus ambik peluang untuk buat header baru blog i laaa...kali nih kc nk kasi sensual sikit so letak laler merah..ahahahahha...merah ang..ang katako...

Banyak yang kc dapat bila join kursus nih. untuk buat banner yang mudah2 tuh insyaallah dah boleh la rasanya. tapi kena cedok sebanyak mana ilmu yang cik Zai kasi (cikgu photoshop) sebelom betol2 pandai guna. ini pon aje kejap ingat kejap lupe..myb kena banyak practice la kot...kan Practice make perfect.

Untuk orang2 yang tak pandai buat header lawa2..stail gini pon dah cukup laaaa...hahahahh...






Mempersembahkan header kc yang meran ang2 nih menggantikan header yang comel tuh...nanti ada kesempatan kc buat lagi gambo2 yang lain..banyak lagi ilmu mengenai photoshop yang kc kena belajar.






Ni header lama...macam feeling comel2 gitu...hihihihi
takpe nanti boring kc ambik balik guna yang nih...tengok mood pada waktu tuh.
Tema kasih banyak pada Cik Zai yang sudi ngajo anak2 murid yang kejap2 angkat tangan bertanya soalan tah apa2..nanti buat lagi ekkk untuk kursus siri seterusnya... hehehe


Thanks 4 reading...
Nanti jumpe lagi ekkk..


L.O.V.E : love u Mr. Arrogant !!!

Oct 23, 2013

RUMAH IDAMAN : Makeover sofa Part 2

Salam semuanya............

HHHiii uoolllssss...
Ingat kc ada cerita pasal makeover sofa tuh... klik link tuh klu belom baca.
tak sabo okeh nak tunjuk.....

Waktu hari kejadian kc terfikit nak tukar sarung kusyen kc tuh..kc ada gak survey kat area Tangkak nih. upah untuk jahit kusyen nih..sebijik sofa harga RM15 okeh..gila ko dan lebih mahal dari kain..apa kes?? Memang tak la kan jawabnya....kain baru RM9 jek semeter..fikir2 pandai ke kc nak jahit sofa tuh sebab ada zip panjang tuh..haduyaiiii susah hati mak nyah...

Last2 teringkatkan sorang akak kat opis kc nih..
dulu2 dia yang ajar kc jahit sarung bantal dan sebagainya..kc kol dia..tanya bizi ke tak.ngam2 akak tuh agak free sikit pada hari kejadian.



Ni la rupa asal sofa kc tuh..
dah 5tahun dah usia sofa nih..dari awal beli smp la sekarang tak de rupa lain...boring betol nengoknye..bantal pon dah macam lembik2 sikit sebab sofa nih memang khas untuk lepak depan tv..lenjan punya sofa..habis kempis2 dah bantalnya tuh.




Taraaaaaaaaaaa.........
Siap sudah kulit sofaku yang baru...
Modal tak sampai RM30 pon..jimat pon jimat..
Oleh kerana kak As kesian kat KC dia jahitkan la semuanya. tapi kalau suruh kc buat sebijik lagi..insyaallah dah tau la..tema kash banyak kak As...

Alaaa..jahit macam sarung bantal jek. cuma dia ada zip kat tepinya tuh.
Nanti kc nak buat plak untuk bantal depan tv. Mungkin kaler yang sama..nak kasi matching dengan sarung sofa nih.

Kain yang diperlukan untuk 3 bijik kusyen 2ft x 2ft nih lebihkurang 3m sahaja. Dapat sekali dengan poket tepi tuh dan kain belan yang kc bentang atas meja tuh. Ingatnya nak buat alas meja kopi tuh siap2..tapi mcm ngam2 plak pas tuh kiri kanan tak ada juntai2 tuh. ahhh tak mo la..last2 kc letak alas kat kabinet tv. tak jahit tak apa pon..pakai bentang gitu jek..hihihih...


OK..ni poket tepi kerusi tuh. haaa..yang nih kc jahit sendiri...senang sebab jahit tegak jek pon.
Ce tengok gambo kat atas..poket kiri kanan tempat letak barang tuh. Kalu korang nak tau kc jahit hentam taram jek tuh. Cube zoom sikit gambo tuh dekat2 senget benget jahitannya. Tapi alhamdulillah siap gak akhirnya.

Dah dulu ekkk...
Nanti kc nak jahit sarung meja makan pulak. sebab letih la nak lap2 meja makan kc tu hari2..meja tuh kaca jadi kalau lekat2 air tuh nampak sangat huduhnya..

Terima kasih sebab sudi baca....
nanti kita jumpe lagi okeh...babai


L.O.V.E : fffuuuhhhh...lega!!!

Oct 22, 2013

RUMAH IDAMAN : 5s Peti ais

Salam semuanya..........


Gila ko dapat mengemas..puas hati rasanya...
Siri mengemas sampai ke sudut peti ais pulak..
Peti ais kc dulunya main campak2 jek la barang dalam2 tuh..tapi sikit demi sikit kc dah mula masukkan dalam bekas tupperware yang comel2..(errr bukan brand tupperware ekkk brand biasa jek) hihih..nk jimat katanya.

Rumah kc tuh husben suka sangat membeli segala bagai rempah yang ada. dan kc perasan tiap kali nak masak tiap kali tuh kena beli lain sebab tak perasan yang rempah tuh sebenarnya dah ada dan masih banyak pon dalam peti ais. no..no..no..kc kena buat sesuatu sebab ini adalah pembaziran!!! ok..betol jangan la ketawakan ahkak..akak cakap series okehhh,,,

Mula2 rempah2 tu suma kc humban jek dalam satu tupperware beso. ikat guna getah jek..sudahnya bila nak pakai tak tau la itu mende apa sebab labelnya dah takde...last2 buang la jugak..tu la..dah la tak berapa nak cerdik bab rempah2 nih..pas tuh simpan stail orang terrer,,konon cam tau jek semua..last2 nk guna..eehh mana 1 ketumbar..mana 1 jintan manis..ahh ambik ko..geram2 lempo jek semua kat tong sampah..abis cerita...hahahahh ok dah makcik dah puas membebel...






Ini la rupa segala rempah yang ada dalam simpanan..
semuanya kc labelkan. senang nak capat..kc letak buat masa nih dekat tempat simpan2 botol air kat pintu peti ais belah dalam tuh. Buat masa nih la tapi..esok2 tak tau lagi nak letak kat mana.

Warna warni kan?? kc suka betol..
bekas2 tuh kc beli sama macam bekas garam gula kc tuh harga 3 bijik bekas tuh baru RM2.90jek kat cash n carry.


Kat bahagian bawah tuh kc letakkan botol2 sos dan mayonis untuk kegunaan.
Husben kc suka masak burger..jadi kalau guna botol sos gini macam rupa kedai punya lah kan..saja jek nak ambik feeling2 macam kedai punya burger kononnya.



Tapi sebenarnya. Bila kita refill nih kita boleh la berjimat sikit.
Kan harga sos dengan mayonis nih kalau kita beli yang refill punya lebih murah bila kita beli dengan botol2 tuh..cuma perlukan sikit kerajinan untuk refill lah. Tak caya p la supermarket cek kt sana.



Ni secara keseluruhan nya peti ais kc. kita kena tahu kenapa kita nak label2 bagai nih. betul.... memang sedikit leceh. tapi kita label nih biar senang ambik lebih2 lagi kalau kita menggunakan bekas yang sama paten. tak payah la kita terbelek2 nak ambik gula terambik garam. pas tuh nk ambik bekas ikan kering ambik pulak bekas asam jawa. huh lecehhh....

Untuk bekas2 yang tak ada lebel tuh sebenarnya, barang2 tuh bersifat sementara di dalam peti ais kc tuh. maksudnya bila dah abis dah contohnya jeruk pak ali tuh..kc tak mungkin akan refill sebab dah tak de stok dah dalam simpanan. Yang kc label tuh semuanya barang2 yang memang akan kekal dalam peti ais mcm gula, asam jawa, dll. paham tak?? plz la paham....

Ruang bawah tuh..kc masih mencari jalan lagi nak sattlekan camana. nampak lintang pukang sayur2 dalam tuh walaupon dah masuk dalam bekas. tak cantik!! dan Tak suka!!


Ok lah..nanti kc update cerita lain plak...
Sekarang nih tengah syok menghapdet pasal susun atur jek kejenya..macam seronok plak...
Saja jek nak kongsi dengan uoolllsss semua...
Thanks 4 reading!! Jumpe lagi...

Tata..


L.O.V.E : kuat tido skang nih......mende tah!!!

Oct 20, 2013

RUMAH IDAMAN : makeover sofa part 1

Salam semuanya............


Satu hari duduk2 boring kat opis..walhal kerja marking paper budak banyak gila..tapi takde mood..dok la berangan apa lagi yang boleh nak buat supaya cantikkan ruang tamu umah kc tuh..semua perabot lama..tak sio nak nengoknya...cuma langsir jek baru...huhu

Cerita pasal langsir nanti kc up kat sini okeh...
Toleh sana..toleh sini..tetiba terfikir lak nak makeover sofa buruk kat umah tuh..nak tempah mak aiii...bukan main mahal lagi upahnya...tak boleh..tak boleh...so kena fikir cara yang lebih murah dan berbaloi.




Dan2 tu jugak tengahari p kedai beli bahan..
Zip yang panjang nih kc p beli kat kedai jahit. macam2 saiz adooo...
pita ukur dan jugak penanda kain untuk tanda kawasan nak jahit..


Dalam masa 2 jam siap semuanya...........
Nak tengok...mana boleh dulu...rohsiaaaa lerrr..

OK la..nanti dulu ekkk..
Nanti kc up dalam entry seterusnya....kasi saspen sikit...
Keep visiting uoolllssss...


L.O.V.E : ada projek seterusnya...tungguuuuuu!!!

Oct 18, 2013

RUMAH IDAMAN : Susunatur bekas garam gula

Salam semuanya............


Penat mengemas belom abis lagi..
rasanya macam nak cuti sebulan nak kerjakan mengemas rumah tuh..
buang apa yang tak patut ada dalam rumah..
kalau duit banyak sikit..nak tambah apa2 lain yang perlu..
nak cat balik ruang tamu dengan kaler lain sikit..
huhuhuh..semuanya nak re do..sebab warna tak berapa menaikkan seri sesebuah ruang...
huhuhuh..tabi sabo dulu ekkk..kita buat satu persatu..



Untuk kali nih..kc nak kongsi camana kc letak garam gula untuk kegunaan memasak supaya nampak kemas..yang penting murah ko..haa..mahal2 tak nak..



Untuk orang biasa cam kc yang tek berapa nak adooo nih...
kc beli jek bekas kecik2 cenonoet kat kedai cash n carry RM2.90 dapat 3bekas..
so beli la 2 bundle nak gemapkan 6 bijik bekas.
Waktu nih sudu kecik2 dalam bekas nih kc tak letak lagi sbb lom p beli lagi. nanti nak p makan kfc banyak2 nak mintak sudu kecik2 yang buat makan kentang putar tuh. biasanya kc  buang jek sudu2 tuh..dah menyesal plak kali nih. hurmmm....

Lagi satu besi bekas tuh kc pon beli kat kedai yang sama. Harga dalam RM5 jek.
Murah kan???

Stiker2 tuh anak sedara KC yang kasi sebab bapak dia supervisor kilang buat stiker so..memang banyak la...label jek la ikut nama yang berkenaan. dari kanan ikut kekerapan penggunaan. lebih kerapa guna di akan duduk paling kanan dekat dengan kuali.



Ni la pandangan dari jauh sikit...
Sarung tangan merah tuh kc beli kat Daiso..cam biasa RM5 jek satu.
Husben komplen...pakai sarung tangan nih pegang kuali masih rasa panas lagi...kc kata biasa lah bang RM5 katanya...hihihihi...

Ni la keadaan dapur kecik kita..
Dapur tuh susah betol nak idupkan..mula2 guna asyik kena marah jek dengan hubby sebab tak reti2 nak idupkan api..tapi sekarang dah terrer dah...

Harap2 lepas nih..kc akan improve skill masak kc..kena rajin memasak nampakgayanya nih sebab semua serba serbi dah baru dah. Kuali jek kena beli baru sebab kuali sedia ada dah kemek2 dah..teruk betol..hiihihih..

Dah dulu ekkk..nanti kita jumpe lagi...Tata
Salam..


L.O.V.E : terima kasih Allah atas cinta ini.

Oct 17, 2013

Pesaing Tegar KU YANG DULU BUKANNYA YANG SEKARANG

Salam Semuanya...

Korang rasa tak apa yang kc rasa...
Kalau lagu dari seberang bukan main sedap lagi telinga dengar...
Tapi kalau lagu tempatan lagunya pelik2 la plak...
Buka takde yang sedap didengar..
tapi kebanyakannya lagu yang sedap tuh lebih banyak yang seberang punya. Nape ekkk???

Contohnya lagu Tegar..
Bukan main easy listening lagi...
budak2 pon sampai hafal lagu tuh 3..4 kali dengar jek...
perasan tak?? plz la kata perasannn..hihihih

Si manis pon sama....
Lagu nih cepat jek ngapalnya...cuba soh baca ABC..kemain susah lagi nak buatnya...




video

Inilah versi pendek dari si manis...
kalau time orang record kemain susah nak nyanyi...time sendiri2 satu lagu pon habis nyanyi...
Sabo jek laaa..

Nampak tak di masukkan span tuh dalam telinga dia...geram jek kc tengok...dulu PS3 bapaknya di masukkan duit syiling buat macam tabung. pas tuh masukkan plastesin dalam hidung...sabo jek la budak nih...suka beno masukkan beda2 gitu dalam hidung la telinga la...kena tengok selalu pantang lepa jek...Ank2 kan...belom tau bahaya lagi...

Dah dulu ekk..
nanti kita jumpe lagi...
Banyak lagi video kc nak kongsi... lagu anak kampung versi Ammar Haq pon ada...


L.O.V.E : anak2 cerminan ibu bapa...

Oct 16, 2013

RUMAH IDAMAN : Home sweet home

Salam semuanya....





Jumaat lepas 11 Oktober 013 Alhamdulillah KC sekeluarga telah berpindah secara total ke rumah baru kami. Ini yang kc tunggu2 selama nih...pas nih nak ketuk paku kat dinding tak payah mintak izin tuan rumah. Nak cat tak payah tanya tuan rumah. dan yang paling penting tak payah bayar sewa dah. cuma bayar pinjaman jek la...

Cerita pasal bayar pinjaman rumah..bulan 10 tahun 2013 nih buat pertama kalinya start bayar melalui potongan gaji. tengok slip gaji GLUPPPPP...telan air liur sekejap. tapi fikir positif lama2 kita bayar rumah akan jadi aset tetap kita. so hati sekit sejuk...sabo jek la...

Bila dah masuk rumah nih paham2 jek la...sana sikit sini sikit semua nampak tak kena sebab apa? sebab rumah baru..tapi perabut semua tak berapa nak baru..takpe pelan2 nanti kita beli sikit2 ekk..mana boleh pakai kita pakai dulu sampai rosak. baru kita beli lain. langkah penjimatan katanya..masak rumah bukan semestinya semua benda nak kena tukar. apa yang kita mampu kita tukar. apa yang tak de dalam list budget kita pakai jek apa yang ada dulu. Waktu nak pindah tuh kc sewa lori 3 tan. Sekali jalan jek diaorang bawak semua barang2 umah kc. penuh dalam tuh..pas tuh barang2 kecik2 yang tetinggal kc angkut guna kereta jek.

Impian semua pasangan untuk memiliki kediaman sendiri. kecik mana pon..tak apa lah..nanti kita besarkan dengan kasih sayang yang banyak. So untuk kawan2 yang nak datang tuh..meh la kc tunggu dengan air teh stoberi. House warming?? Insyaallah nanti ada rezeki kc akan buat jugak. nak gak panggil kawan2 datang menjamu selera. Nanti ahkak kasi tau okehhh...





Rumah kecil kami.....


Dah dulu ya...
Nanti kita sambung lagi....
Thanks 4 reading!!'


L.O.V.E : nak beli kabinet tv baru laaa.....................huhuhuh...

Oct 15, 2013

TIPS : WARNA DALAMAN RUMAH DAN KESANNYA TERHADAP TIDUR ANDA

Salam semuanya.

KC ada cite tu ari kan pasal kc cat bilik tidur utaman kaler biru. Tak baca jugak?? ishishishhh..meh klik sini. Sengaja la tuh takmo baca.... Time kc mencari2 kaler apa yang sesuai dengan ruangan tidur. kc ada terjumpa satu perkara yang kc rasa kita tak ambik pusing atau tak kisah pon. Rupa2 nya warna bilik tidur kita memainkan peranan supaya kita dapat tidur yang lebih berkualiti dan bangun pada esok pagi dengan segar.  Selama nih kita pilih kaler ruang pakai ikut selera mata jek. kita tak ambik kira pon pasal benda2 nih. 

Menurut Travel Lodge,warna bilik tidur anda sangat berpengaruh terhadap tubuh dan warna yang kita pilih menentukan selama mana mata kita dapat tertutup.

Jom kc nak kongsi.  

Biru
Warna biru adalah warna dengan tenaga positif yang mampu menenangkan dan menciptakan kenikmatan tidur, mampu menghilangkan kepenatan, menjauhkan diri dari segala kesibukan dan kelelahan hidup sehari-hari. Warna ini bisa dijadikan sebagai warna dominan ruang tidur dan bila ingin digabungkan dengan warna lain, gunakan warna putih atau kuning sebagai aksen untuk menguatkan citra positif dari warna biru.

Waktu Tidur : 7 Jam 52 minit 

Kuning
Adalah warna yang berkesan hangat, mampu menciptakan perasaan hangat yang mencerahkan sekaligus membawa kehangatan ke dalam bilik. Namun penggunaan warna kuning untuk seluruh ruangan kurang cocok untuk kamar tidur, kerana kuning adalah warna yang bersifat stimulant dan membuat otak lebih terjaga. Gunakan kuning sebagai aksen dari warna putih atau biru untuk semakin menguatkan kesan dari kedua warna tersebut.
Waktu Tidur: 7 Jam 40minit


Hijau
Warna Hijau bersifat menyejukkan, meneduhkan dan memberi rasa rileks. Anda dapat menggunakannya sebagai warna utama untuk kesan yg rileks dan teduh, atau memadukannnya dengan warna putih sebagai aksen untuk memberikan kesan lega, dan bersih. Hindari paduan warna hijau dengan biru, karena akan terlihat “mati”

Waktu tidur: 7 Jam 36 Minit 

Kelabu
warna bagi intelek, berpengetahuan, dan bijaksana. Ia diertikan sebagai tahan lama, klasik, dan selalu juga sebagai licin atau halus. Ia juga lebih bersifat konservatif dan membawa maksud berkuasa. Kelabu juga dianggap sebagai warna yang boleh bertolak ansur, mungkin kerana kedudukannya di antara hitam dan putih. Kelabu adalah warna neutral yang sempurna, di mana para pereka selalu menggunakannya sebagai warna bagi latar belakang. Sedikit sentuhan warna kelabu berguna untuk mendapatkan mood yang mantap, tetapi, terlalu banyak warna kelabu, hanya akan menimbulkan rasa 'kosong'.
Waktu Tidur: 7 Jam 33minit

Oren
Warna ini menjadi pilihan yang sesuai untuk kamar tidur anak lelaki. aura ceria, jauh dari kesan feminim adalah kesan yang ditimbulkan. cocok diaplikasikan dengan anak lelaki yang suka akan kepraktisan dan cenderung bergerak dinamis. terkesan jantan tetapi tetap lembut dipandang. Warna orange juga bisa merefleksikan kepribadian maskulin.
Waktu tidur: 7Jam 28minit 

Merah
Sesuai sebagai warna aksen, dapat memberi kesan cerah dan penuh semangat. Warna ini sebaiknya jangan dijadikan sebagai warna utama tetapi lebih pas jika Anda pilih untuk aksen yang nantinya membuat kamar tidur tampil lebih menarik.   Jadi, jika ingin mengaplikasikan warna merah, perhatikan pemilihan tone dan luas ruangnya. Merah memberikan efek lebih sempit, dia akan tampak dramatis jika dikombinasikan dengan warna-warna yang tidak menonjol seperti putih, krem, dan kuning muda.
Waktu tidur : 6 Jam 38minit

Coklat
kestabilan, kebolehpercayaan, setiakawan, dan senang didekati. Coklat ialah warna bumi (tanah) dan dikaitkan dengan semua unsur semulajadi dan organik. Ia juga mampu memberi suasana nyaman dan selesa. Coklat sesuai digunakan untuk ruang-ruang yang kerap menjadi tumpuan seperti ruang tamu. Coklat juga boleh dipadankan dengan warga 'garang' atau warna 'hangat'.
Waktu Tidur : 6 Jam 5 minit


Ungu (Purpple)
eksotik, kerana jarang atau luar biasa bagi warna alam semulajadi. Ia melambangkan raja, bangsawan, kerohanian, dan misteri. Ungu mengandungi keseimbangan unsur merah yang merangsang dan biru yang menenangkan. Kesan sesetengah tona ungu mungkin agak keterlaluan, tetapi penggunaan tona seperti pastel lavender untuk sebuah bilik boleh memberi rasa segar dan 'terangkat'. Dengan unsur raja dan mistik, ungu menggambarkan ciri kemewahan dan kekayaan. Warna ini juga boleh membantu minda dalam menyelesaikan masalah. Selain itu, ungu turut menjadi warna kegemaran bagi kebanyakan remaja perempuan. 
Waktu Tidur : 6 Jam 5 minit 



Info nih kc cari dari pelbagai sumber dan ada jugak kc olah menggunakan ayat sendiri, tapi dari segi waktu tidur tuh memang si Travel Lodge nih yang kata. Ianya boleh di jadikan rujukan untuk dalam memilih warna kediaman kita. Kajian nih di buat oleh orang Indonesia..so kalau ada bahasa2 yang agak terkesebelah sana sikit. mohon rujuk kamus ekkkk..hihih


L.O.V.E :  apa warna pilihan anda.berapa lama anda nak berehat..tepuk dada tanyalah selera. 

Oct 9, 2013

RIMAH IDAMAN : cat master bedroom

Salam semuanyaaa...


Kc dan cerita pasal kaler feature wall dapur kan....belom??? klik sini kalau nak baca.
sekarang nak kongsi kaler master bedroom plak. pilihan kaler memang tak romantik langsung. mula2 kc memang berkenan gila kaler Purpple. servey kaler purpple bukan main jek. memang macam kompem la nak kaler purpple tuh....tapi last2 kc tak jugak pilih kaler tuh.

Banyak kc baca mengenai faktor memilih kaler untuk bilik tidur nih. Semuanya terpulang pada individu apa yang di inginkan sewaktu dia masuk kamar tidur. Nak tenang ke? nak romatik ke? nak bertenaga dan berahi ke? (wakakakakakakakka) itu terpulang pada interpetasi masing2 la kan...kalau baru2 kawin harus la pilih kaler2 yang romantik kot. hehehehehe.


Agak2 kc pilih kaler apa ekk???
tengok bawah jek laaa....

 .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.




Sky Blue uuuooollssss...
Tapi tiba2 ada strip cream plak...saja jek husben kc wat gitu..asalnya nak buat belang2 untuk keseluruhan bilik. pas tuh macam termalas lak nak buat garisan2 tuh. bukan senang nak kasi tegak garisan tuh. silap2 ukuran jadi senget benget lak nanti. so buat gini jek laaa...

Kenapa KC pilih kaler biru??
Warna biru langit bisa mempengaruhi perasaan menjadi lebih tenang dan damai. Warna ini sebaiknya diterapkan dalam ruangan yang biasa anda gunakan untuk melepas penat seperti bilik tidur. Bilik dengan cat biru tersebut akan membuat anda lebih nyaman dan nyenyak ketika beristirahat. Rujukan ada kat link tersebut. <link> .


Nak nyenyak tidur setiap malam ???
Cat la bilik anda dengan warna biru kerana Biru dapat memberikan kesan tidur yg nyaman dengan masa yang paling panjang berbanding warna lain iaitu selama 7Jam 52 minit. Ini pon jadi salah satu punca kenapa kc pilih kaler biru sebagai cat dinding utama. Kita try la untuk setahun. kalau kualiti tidur sama jek. kita cat la plak dengan kaler lain. hihihihih..

Menurut pakar,  warna  bilik tidur mempengaruhi waktu tidur korang. Betol atau tidak bergantung kepada kepercayaan masing2.Ini hanya kajian sahaja. Nanti KC akan kongsikan fakta yang dah kc cilok sana sikit sini sikit berkenaan warna dan juga kesannya terhadap waktu tidur seseorang nih. Perghhhh dah macam tajuk kajian nak sabung PHD pulak..heheheh. Agak menarik jugak untuk di kupaskan. hihihi.


OK la..jumpe lagi lain masa...
Thanks sebab sudi membaca...

L.O.V.E : penat weii mengemassss...!!!!

Oct 8, 2013

RUMAH IDAMAN : Basuh Rumah

Salam smuanya.............


Hari nih rumah kc sedang dalam proses bayar kitchen kabinet. sebelom pasang tuh kc dan husben dah basuh rumah siap. main buih segala bagai la....Masa yang di ambil untuk basuh rumah tuh semua bahagian termasuk 2 bilik air lebih kurang 1/2hari. tak permasuk nak keringkan..semalaman laaa..

Punya la lepakkkk....perghhh kc tak tau la camana orang sanggup pindah randah mengemas dan basuh rumah dan sebagainya...Lepas basuh rumah kc dengan mak (time tuh mak ada kat umah) ngaji2 sikit dan husben sibuk pasang rail untuk langsir...



sekarang masuk rumah tak boleh pakai selipar dah..dah ada la rupa rumah orang sikit...hihihih




Sebelum kc terlupe..
untuk basuh rumah kc gunakan sabun Zhulian Extra Shine nih.
Series...berbuih banyak dan bauyang wangi..segala lekat2 simen dan bekas2 tanah yang melekat kat mozek memang senang tanggal (kena sental sikit okehhh) tapi yang paling utama..walau korang guna sikit jek pon dah berbuih dan yang lagi2 sangat penting senang bilas. Cuba korang pakai sabun basuh kain tengok...pengsan nak hilangkan buih dia. Pas tuh sabun Extra Shine dari Zhulian nih bila dah kering dia tak meninggalkan kesan belak2 pada mozek dan mozek sangat berkilau. KC sangat puas hati. Pergi dapatkan sabun ini di Zhulian berdekatan anda.



Till then..nanti jumpe lagi okeh...
Thanks 4 reading...


L.O.V.E : Istigfar banyak kali bila kita rasa marah. Astagfirullahhalazim...

Oct 7, 2013

RUMAH IDAMAN : cat ruang makan

Salam semuanya.........

Bila rumah dah siap of kos la nak pilih kaler cat la apa la kan???
Warna2 dalam rumah kc kali nih basic kc letak kaler cream sahaja. sebab nak kasi semua kawasan nampak besar. maklumlah beli rumah cenonet jek. yang kc cat kaler2 cuma feature wall jek. untuk naikkan sedikit mood kat setiap kawasan. dari belom masuk rumah even rumah belom siap pon kc dah start pikir kaler apa yang cantik kononnya. tapi bila sampai kedai, dan2 tuh minat bertukar. selalu la macam tuh. tak tetap pendirian. itu lawa,,semua kaler nak bubuh dalam rumah.


duduk2 la sambil pikir..kaler apa yang paking sadis sekali nak letak kat dapo nih. hijau..tak mo la...biru..nak letak tempat lain...kuning..(memang tak laaaaa), ungu pon tak....nak tengok kaler apa???
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaa............


Ngeh..ngeh..ngeh....
Merah menyala uooolllsssss...kalau ikut psikologi warna merah membangkitkan rasa lapar. rasa nak makan jek.pas tuh berselera jek makan. korang tak caya?? ce korang tengok kedai makan glamer macam MCD, KFC, Piza hut, Secret Recipe apa warna diaorang pakai...MErah kan??? hahahahahaha..ambik ko bertambah la berat badan masing2 nanti,. Alaaaa...kaler apa pon ruang makan kitaorang laki bini memang suka makan....ahahahaha..

Husben beli 1liter jek waktu tuh. Tapi sadisnya 1 liter rupanya tak cukup untuk satu wall nih. kaler merah nih agak "makan cat" susah betol nak rata. Hubby p la kedai tu balik nak beli cat yang sama. MALANGNYA mesin untuk goncang cat tuh rosak ko. Nak tunggu siap mau seminggu lebih. try cari kedai lain pon tak ada jugak. Haissshhhhh..hangin sebadan la kawan tuh. Husben p la beli brand lain. tempek punya tempek jadi makin worse. Hadooiiiii... Terus ambik keputusan untuk cat balik guna wall sealer kaler putih. than cat balik kaler merah nih. dah 3..4 kali kerja. but untuk jangka masa panjang nak pandang dinding ni batter kita betolkan awal2 kan? nanti dah masuk barang semua lagi malas nak alih2 kan.



Itu saja untuk cerita dinding merah ang..ang kc kali nih...
Macam nak sambut raya cina lak kan???
KC memang minat kler merah...

Thanks 4 reading...


L.O.V.E : betol2 sikit lagi nak pindah...can't wait!!!