Feb 12, 2011

cara yang betol menggoreng keropok lekor

salam blogger...

pernah mendengar nama keropok lekor???
sedap ke tak...
klu jenjalan pasar malam tak sah kalau tak jumpe orang jual kopok lekor nih..

tetapi..........
pernah menghadapi masalah bila menggoreng keropok lekor..
konon2 kita nak makan dengan puasnya..maka beli la keropok lekor yang belom goreng kat pasar tuh..
elok ler tuh semangat dah ada...
tapi bila start goreng...keropok mula meletop2 sampai minyak melompat2 lekat kat badan..apatah lagi bila goreng tak pakai baju (hanya lelaki sahaja), pas tuh keropok jadi pecah.....



rupa keropok yang belom goreng kat pasar malam....

jom cekedaut cara untuk mengelakkan keropok lekor pecah dan meletop2 tuh...
sebenarnya saya dapat petua nih dari seorang peniaga yang sangat baik hati waktu beli kopok lekor nih kat pasar malam area sini..sempat saya interview pakcik tuh bila sy tengok kopok yang dia goreng bukan main gebu dan bulat lagi...walhal klu kita goreng kat rumah cepat jek keropok tuh kempis...

kata peniaga yang baik ati tuhtuh :
1. waktu nak goreng tuh jangan tunggu minyak panas...terus masukkan keropok sewaktu minyak masih suam2 kuku....
2. Bila keropok dah mula timbul di permukaan minyak yang suam2 kuku tadi...baru la terus besarkan minyak dan goreng macam biasa....

untuk gorengan yang seterusnya pastikan minyak dalam kuali tadi dah disejukkan sedikit baru mula goreng semula...tapi paling baik guna lah 2biji kuali untuk menjimatkan masa...satu kuali untuk minyak yang suam2 kuku tadi..yang satu lagi untuk gorengan biasa...(minyak panas) tuh....
saya pon tak test lagi goreng..klu jadi kang gorengan saya..sy akan uplod plak story tuh lain kali.....

pakcik tuh kata...rizennye adalah kerana dalam kopok lekor tuh ada kandungan air..bila kita terus terjunkan dia dalam minyak panas..kerepok tersebut 'terkejut'..so jadi ler keadaan keropok tuh pecah dan sebagainya tuh...


taraaa....selamat mencuba tuan puan...dan selamat beramal...


L.O.V.E : walaupun dia hanya peniaga biasa..tetapi tak lokek untuk kongsi ilmunya untuk pembeli seperti saya..tengkiu veri mac pakcik....




3 comments:

  1. 0OOO... begitu rupenye.. hehe . POINT TAKEN!

    ReplyDelete
    Replies
    1. AAH QLAH...TRY AWAK VUBE EK...NANTI KLU BERJAYA KASI TAU OKEH...HIHIH

      Delete
  2. n ko leh belah cam wat garisan kopok tu. kalau kopok tu dah belendir gitu, rebus dulu, tos kan barula goreng

    ReplyDelete

Terima kasih ler...sebab komen... :) jangan segan2 singgah ler selalu yek...tq bebeh....