Nov 25, 2013

TIPS :: Cara nak halau semut

Salam semuanya...........

Satu petang hari cuti...
kc puas meyapu kat dalam rumah...
pas tuh ke garage plak..
abis garage p dapor plak...
Ya Rabbi banyaknya semut kat dalam rumah aku nih....
Kat area tiang kat parking kete tu lagi la banyak bukan main lagi...
Sampai rasa sedih plak..sebab tak ada apa2 pon yang manis bersepah ke hape....
tapi semut berteritip ke sana sini sesuka hati....



ada jek la semut2 nih..
ringan tangan kc angkat sembur shieldtox...
baru nak sembur tetiba kc teringatkan sesuatu...

Member opis kc pernah post kat fb katanya
cara nak halau semut bukan dengan sembur racun ke shieldtox ke...
tapi denga ucapan untuk semut2 tersebut.




KC tulis balik apa yang ada kat dalam pic tuh okeh...

JGN BUNUH SEMUT!
kalau nampak semut banyak2 dalam rumah seperti yg pernah dipesan oleh nabi kita junjungan rasullullah dulu kita ucaplah ..
"Assalamualaikum rakyat Nabi Sulaiman a.s.. 
Ini rumahku.. Aku mahukan kebersihan.. 
Kamu adalah makhluk Allah s.w.t. yg sentiasa berzikir kepadaNya.. 
Jika kamu mahu membuat sarang untuk meneruskan hidup kamu, kamu hiduplah di luar rumahku yg berdekatan dengan rumahku agar kamu selamat".. 

Jika kita tak suka semut2 berada di dalam rumah, kita jangan sembur ridsect/sheildtox/bakar semut2 tu. Kita tegur mereka dengan bagi Salam ke atas Nabi Sulaiman a.s.. sebab semut2 ni adalah rakyat Nabi Sulaiman a.s..Semut2 ni juga serangga yg sentiasa berzikir kepada Allah s.w.t. sepanjang masa.. Kisah semut ni pun ada di dalam Al-Quran ^^

Cintai Rasulullah s.a w. dengan mengamalkan segala sunnahnya..


Dan yang paling kc terkesima...
selepas 1/2 jam...semut2 dah tak ada lagi kat kawasan tiang yang biasanya diaorang dok suka lepak kat situ dah....esok paginya pon kc tinjau kawasan tuh...Alhamdulillah hanya tinggal seekor dua jek yang berlegar2 kat kawasan tiang tuh..tengok tempat lepak lama agaknya....

Cam tu la kat kawasan mana pon kc jumpe kumpulan semut nih kc akan ucap benda yang sama...Insyaallah bila kita yakin..segala akan boleh dilakukan..

Wallahhualam....
Tema kasih sebab sudi baca...


L.O.V.E : Alhamdlillah..masih lagi bernafas di bumi Allah.....


12 comments:

  1. ala..., baru je spray semut tadi. takpe insyaallah saya akan cuba tip ni. terima kasih ye bagi tips ni

    ReplyDelete
  2. Kalau anai2 bole ke?

    ReplyDelete
  3. salam kenal,,
    thanx sis sharing info ni..saya tengah google cara halau semut,,terjumpa pulak blog sis..nak g try lah..thanx again ye sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak imm,,mcm mana result ? berkesan x ? :)

      Delete
  4. thanks 4 info... inshaAllah diamalkan.

    ReplyDelete
  5. rumah sy mmg byk semut .. kt tiang , lantai , dinding .. smpai 1 bdn anak sy kena gigit .. da sapu pun still ad .. tp alhamdulillah bl da pkai tips yg akak ckp tu mmg 99% b'kesan .. tgl 5 6 ekor je yg b'keliaran ..😊

    ReplyDelete
  6. rumah sy mmg byk semut .. kt tiang , lantai , dinding .. smpai 1 bdn anak sy kena gigit .. da sapu pun still ad .. tp alhamdulillah bl da pkai tips yg akak ckp tu mmg 99% b'kesan .. tgl 5 6 ekor je yg b'keliaran ..😊

    ReplyDelete
  7. saya juga dah cuba petua diatas..alhamdulilah mmg menjadi...dgn izin Nya juga..tq ya sis

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah,
    pernah cuba doa ini kepada kerengga yang bersarang di dalam rumah,dan memang berkesan.

    ReplyDelete
  9. baru niat semut dh xde.. Allahurabbi .. nak nangis rse

    ReplyDelete

Terima kasih ler...sebab komen... :) jangan segan2 singgah ler selalu yek...tq bebeh....