Nov 21, 2013

RUMAH IDAMAN :: mari mengilatkan dapur kita

Salam semuanya...........


Hii..
lama gak la tak cerita pasal susun atur dan cara kemas umah dan sebagainya...
heheh..ahkak bizi okeh...

Dulu masa belom ada dapur kaca...sibuk nak dapur kaca...
pas dah ada dapur kaca nih mengeluh plak kc sebab nak jaga ya hampunnnnnnn...
lebih2 lagi kaca nya tuh kaler itam..
memang yang azab nak menjaga..
setitik air pon nampak kesannya tuh..
Kena sayang2 nak guna tuh sebab malas nak menyental lepas tuh...

Tapi takpe kc ada jalan penyelesaian yang maha dasyat....ahahaha..ok boleh gelak ramai2...




KC gunakan CIF sebagai pembersih...
Beli kat supermarket dekat2 umah jek...
bawah RM10 la..harga kc lupe...
yang nih jenis cream putih gitu..letak la sebanyak mana korang nak...
Gunakan kain basah untuk sental segala kotorang yang melekat pada dapur anda..



Nampak???
Bersekudal dengan bekas2 karat gitu...
memang sakit hati dan sakit mata la tengok..
kalau tak di gosok kang lama2 jadi karat plak...
memang kena sental sikit laaa...

Kesan2 nih kc dapat dari hasil masak sup tulang..
masak sup tulang memang la lama,,,pas tuh air sup yang jatuh2 tuh yang boleh sebabkan kotoran melekat dengan dasyat nih...
sabo jek laaaa...



berkilat tak???
sebenarnya yang kat tungku masak tuh pon ilang...
ngam2 kc punya hp abis bateri..tak dan nak ngambik gambonya....
Yang kat tungku tuh kena guna span yang agak kasar sikit sebab kawasan tuh agak sukar sikit nak sental kalau guna kain biasa. memang memerlukan kesabaran la nak menyental tuh...Tapi dengan bantuan CIF insyaallah lebih mudah nak ilangkan kotoran tuh..

Korang guna apa untuk sental kotoran kat dapur...
meh la kongsi dengan kc...
mana tau korang punya tips2 nak jaga dapur boleh kc ikut...


Thanks 4 reading...tata..

L.O.V.E : i love cooking...bluekkkkk!! ahahaha

9 comments:

  1. haii mamaairis. wahhh..ada gak org kk berblog gak.hiii..salam kenal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nadt...ahahaha..tu la tak sangka..blogwalking tetiba sama kampeni lak nita nih...salah senal jugak...

      Delete
  2. Replies
    1. aah cik hani..memang sangat membantu....

      Delete
  3. memang menbantuuuuuu...xpernah cuba lg produk ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. umi....cubalah..disamping berkilat..murah plak tuh..memeng syokkk

      Delete
  4. hari tu sy ngan suami sental dapur cara ni pastu suami kata bloglah sebelum dan selepas...sekali tgk awak dah blog dulu..HEHE...macam comel jer...;)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fizah....ya ke??tak pe..buat jek entry nanti saya baca plak..hihihihi..salam kenal ya...

      Delete
    2. BTW...blog sioca tuh saya memang suka sangat fizah..banyak kasi saya inspirasi...thanks....

      Delete

Terima kasih ler...sebab komen... :) jangan segan2 singgah ler selalu yek...tq bebeh....